Sympozia / Symposiums


1. MSK Bechyně 1966 17. 7.-4. 8.

2. MSK Bechyně 1967 17. 7.-4. 8.

3. MSK Bechyně 1968 8. 7.-3. 8.

4. MSK Bechyně 1969 6.(7.) 7.-11.(12). 7.  Teoretické sympozium / Theoretical Symposium

5. MSK Bechyně 1970 1. 7.-24. 7.

6. MSK Karlovy Vary 1971 1.(2.) 7. - 31. 7

6. MSK Uherské Hradiště 1971 1.(2.) 7.-31. 7.

7. MSK Bechyně 1973 1. 7.- 28. 7.

8. MSK Bechyně 1975 1. 7.-26. (27.) 7.

9. MSK Bechyně 1978 3. 7.-28. 7.

10. MSK Bechyně 1980 2. 7.-25. 7.

11. MSK Kunštát na Moravě 1984 10. 7.-3. 8.

12. MSK Bechyně 1986 7. 7.-2. 8.

13. MSK Karlovy Vary 1988 4. 7.-30. 7.

14. MSK Kostelec nad Černými Lesy 1990 2. 7.-30. 7.

15. MSK Bechyně 1992 1. 7.-31. 7.

16. MSK Karlovy Vary / Dalovice 1994 10. 8.-31. 8.

16. MSK Louny 1994 10. 8.-31. 8.

17. MSK Bechyně 1996 1. 7.-27. 7.

18. MSK Bechyně 1998 29. 6.-25. 7.

19. MSK Bechyně 2000 13. 8.-17. 8. Teoretické sympozium / Theoretical Symposium

20. MSK Bechyně 2002 10. 7.-24. 7.

21. MSK Bechyně 2004 26. 7.-20. 8.

22. MSK Bechyně 2006 31. 7.-25. 8.

23. MSK Bechyně 2008 28. 7.-22. 8.

24. MSK Bechyně 2010 26. 7.-20. 8.

25. MSK Bechyně 2012 23. 7.-17. 8.

26. MSK Bechyně 2014 21. 7.-15. 8.

27. MSK Bechyně 2016 25. 7.-19. 8.


Zakladatelé / Founders

Bohumil Dobiáš ml.

* 15.6.1929 Nemanice (Domažlice)
+ 8.6.2001 Bechyně  

Archiv: rodina Dobiášova / Archive: family Dobiáš
Archiv: rodina Dobiášova / Archive: family Dobiáš

Rozvoj moderní keramické tvorby

Sochař a pedagog Bohumil Dobiáš ml. se narodil v Nemanicích u Českých Budějovic do rodiny sochaře a pedagoga Bohumila Dobiáše st., který zanedlouho začal působit na keramické škole v Bechyni. Tato okolnost byla pro jeho životní cestu určující. Nejdříve získal řemeslné a odborné zkušenosti v hrnčířské dílně bratří Štěpánků v Hrdějovicích a v bechyňské tovární výrobně keramiky Keras. Těsně po druhé světové válce v letech 1945-1948 vystudoval místní keramickou školu a pokračoval na pražskou Vysokou školu uměleckopůmyslovou do ateliéru keramiky ke spolužáku otce prof. Otto Eckertovi. Ročníkovými spolužáky mimo jiných byli Dagmar Hendrychová (ateliér užitného sochařství Jaroslava Horejce a Bedřicha Stefana), Rudolf Jurnikl (ateliér modelování, glyptika a užitné sochařství Karla Štipla), ateliérovým spolužákem byl Vítězslav Eibl a budoucí kolega z keramické školy Jaroslav Podmol (ateliér užitné grafiky Jana Kavana).

Po absolutoriu se deset let věnoval navrhování figurativních plastik v Keramických závodech, n.p. v Bechyni. Od roku 1959 vyučoval kreslení a modelování na místní keramické škole. Jejím ředitelem se stal v roce 1968 a působil zde až do roku 1986, kdy začal po smrti prof. Otty Eckerta vést ateliér keramiky na VŠUP Praha (1986-1990).

Mimo svou rozsáhlou výtvarnou tvorbu a pedagogickou činnost umožnil díky svým organizačním schopnostem vytvořit dostatečné organizační a technologické zázemí v budově školy pro vznik a fungování Mezinárodních sympozií keramiky Bechyně. Více než dvě desetiletí, prakticky do své smrti, zajišťoval tuto akci po organizační stránce v místě konání. Patří mezi zakladatele tohoto nejdéle kontinuálně fungujícího keramického sympozia na evropském kontinentě vedle Lubora Těhníka, Václava Šeráka a Pravoslava Rady. Aktivně se účastnil prvních pěti ročníků sympozia (1966-1970). Charakteristickým rysem tohoto období tvorby, stejně jako u jeho otce, bylo použití keramických hmot, okrajově porcelánu, a zpracování často základního tvaru točením a následným modelováním. Převažovala přírodní barevnost materiálu, jak je zřetelné v ukázkách plastik vzniklých na sympoziích. Hlavním tématem tvorby bylo spojení současné architektury a keramiky. Jeho realizace: plastiky, dekorativní stěny a fontány jsou umístěny v několika jihočeských městech. Pravidelně vystavoval na významných výstavách československé keramiky. Mnohokrát byly jeho práce prezentovány v zahraničí, včetně bruselského Expo 58´. Obdržel Zlatou medaili na Mezinárodní keramické výstavě AIC v Praze v roce 1962. V letech 1966-1976 získal medaile v polských Sopotech, francouzském Vallauris a italské Faenze. Jeho výstava byla první autorskou výstavou v nově založeném muzeu v Bechyni. Uspořádala ji kurátorka Dagmar Tučná z Uměleckoprůmyslového musea v Praze v létě roku 1974.

Od roku 1970 byl členem Mezinárodní keramické akademie AIC v Ženevě. Patří k nejvýraznějším osobnostem české keramiky. Jeho umělecká tvorba a pedagogické působení ovlivnilo nejen dnešní střední generaci umělců prošlých keramickou školu v Bechyni.

Text použit se souhlasem autorky z výstavy: HÁLOVÁ, D., aj. Fenomén B. České Budějovice: MMK, SUPŠ, UPM, 2014. 

Václav Šerák

* 1931 Čakovice (Praha) 

Archiv: rodina Radova / Archive: family Rada
Archiv: rodina Radova / Archive: family Rada

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi id est laborum et dolorum fuga et harum quidem rerum.

Pravoslav Rada

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut.

Archiv: rodina Radova / Archive: family Rada
Archiv: rodina Radova / Archive: family Rada

Ze života a díla (1923-2011)

Uměleckoprůmyslové museum v Praze mělo tu čest pořádat retrospektivní výstavu díla Pravoslava Rady, jednoho                  z mezinárodně nejuznávanějších českých výtvarníků - keramiků. Sestavil ji mladý tým, který pod vedením Dity Hálové nápaditou kurátorskou, architektonickou a grafickou koncepcí podtrhl význam jeho tvorby a přiblížil ji tak i lidem umělcovi o generace vzdáleným. Obdivovat práce Pravoslava Rady do muzea přišlo až překvapivě mnoho návštěvníků - bylo jich na devět a půl tisíce. A to nejen pamětníků největší výtvarníkovy slávy 60.-80. let minulého století, ale povzbudivě též nezanedbatelný počet mladých lidí. Starší vzpomínali, mladší se těšili a bavili, děti si      s radostí hrály. Zájem o dílo Pravoslava Rady projevily nejrůznější televizní a rozhlasové stanice, hlavní zpravodajské deníky, prestižní umělecké a společenské časopisy. Studenti     o Radově keramice blogovali na internetu. Návštěvní kniha výstavy se zaplnila vřelými vzkazy pro pana Radu od jeho příznivců. Významní výtvarní kritici v odborných recenzích vyzdvihovali umělcovo sepětí s lidovou keramickou tradicí, spoluvytváření uměleckých trendů v souvislostech pop-artu,  op-artu, české grotesky i surrealismu. Zazněly i hlasy                 o kořenech výtvarníkovy tvorby, daných především zázemím v rodině jeho otce, uznávaného krajináře a ilustrátora Vlastimila Rady, v letech 1945-1962 profesora malby na AVU. Pravoslav (nar. 14. října 1923 v Železném Brodě) byl od dětství zvyklý pohybovat se v prostředí plném otcových přátel z okruhu tehdejší kulturní elity. To mu dalo skvělý základ dalšího intelektuálního rozvoje a také sebevědomí a potřebu se celý život obklopovat inspirativními osobnostmi, diskutovat s nimi i užívat si zábavu. Tváře některých z jeho souputníků se dokonce objevily v Radově keramice: Suchého se Šlitrem, Kamila Lhotáka, Adolfa Borna, fotografa Miroslava Hucka. Jiří Suchý také osobitou řečí plnou trefných postřehů zahajoval zmíněnou pražskou výstavu. 

V díle Pravoslava Rady můžeme hledat souvislosti s tvorbou železnobrodského výtvarníka Jaroslava Brychty. Rada se s jeho skleněnými figurkami od dětství setkával a možná právě zde lze najít kořeny jeho smyslu pro přesnou a autorsky svébytnou tvarovou stylizaci plastik ve spojení s humorem. Ten byl ostatně charakteristický i pro ilustrátorskou a literární práci jeho otce. Sklo Pravoslava lákalo, ale nakonec se vydal studovat kamenosochařství do Hořic v Podkrkonoší. Studium na tamní Vyšší průmyslové škole položilo základ autorova sochařského cítění, rozvinutého poté na pražské Uměleckoprůmyslové škole (1943-1947 a 1948-1949) pod vedením profesorů Stefana, Laudy, Wagnera a Eckerta. Vedle svěžího a nenásilného humoru byl sochařský přístup ke keramice dalším kladem výsledků Radova životního výtvarného snažení. Nejen doba trávená v ateliéru Otto Eckert či roční stáž na akademii v Kodani, ale spíše kontakt se známou dánskou keramičkou Natalií Krebs přilákal Radův zájem na konci 40. let definitivně ke keramické práci. V období po absolutoriu to bylo spíše k designu včetně aspirantského servisu na VŠUP (1960), ale stále více k figurální plastice. Záhy  v ní našel svůj nezaměnitelný výraz, o jehož originalitě možná svědčí i to, že se málokdo odvážil ho napodobovat.                    V šedesátých letech byl již Pravoslav Rada uznávanou postavou soudobé umělecké scény. Jeho keramické plastiky dodnes nesou výmluvné poselství o tehdejší nadějné a oproti 50. letům svobodnější a uvolněné společenské atmosféře. Po zlaté medaili z EXPO v Bruselu se Radovy figury setkaly s kladným ohlasem v rámci československých expozic také na světových výstavách v Montrealu a Ósace. Od padesátých let vznikaly různé, často monumentální realizace, kterými Pravoslav Rada - většinou s manželkou Jindřiškou - obohacoval veřejný prostor. Jejich reliéfy, plastiky nebo i fontány oživily nejen různé interiéry, ale také parky nebo náměstí. Největší ohlas patrně nalezly ve školách a školkách. Byly radostné podobně jako drobnější plastiky lidí, elfů, andělů či postav z mytologie,          ze zvířat vedle býků, ptáků, ryb, psů a hlavně koček v nejrůznějších podobách. Vše mistrně provedeno a často neortodoxním až provokativním způsobem ztvárněno za pomoci přenosu fotografií, použití kýčovitých průmyslových obtisků, neobvyklých barev glazur a jejich kombinací. To vše získalo Radovi téměř všeobecnou, doslova však lidovou popularitu. Aktivity Pravoslava Rady měly ovšem širší záběr než jen keramickou tvorbu v ateliéru. Řada diváků si vzpomene na animované filmy, na nichž se podílel jako výtvarník. S kolegy spoluorganizoval Mezinárodní sympozia keramiky v Bechyni,  od roku 1966 pravidelně až do našich dnů pokračující akci umožňující doplňování sbírek tamního věhlasného keramického muzea. Spoluzaložil skupinu průmyslových výtvarníků Bilance, která podstatně formovala odvětví užitého umění na přelomu 50. a 60. let. Byl členem Umělecké besedy, Mezinárodní keramické akademie (AIC) a Sdružení výtvarných umělců-keramiků. K popularizaci a pochopení keramiky jako uměleckého oboru přispěl též jako autor několika publikací,      z nichž nejznámější Kniha o technikách keramiky se dočkala několika vydání. Reprezentativní ukázky Radova díla vlastní prestižní zahraniční a domácí muzea a galerie. 

Výstava nazvaná P. Rada! Paráda! vyzněla jako oslava nevykalkulovaného, obecně srozumitelného umění a pozitivního životního postoje, jako svátek tvarů, barev a materiálu, čiré radosti z tvorby plné vtipu s kapkou ironie. Potvrdila dávno zřejmou skutečnost o zásadním postavení Pravoslava Rady v rámci keramické tvorby, sochařství a celého moderního výtvarného umění. Stala se výrazným připomenutím toho, kdo Pravoslav Rada byl a kým také prostřednictvím své práce zůstane. Svědčila o naplněném životě velkého umělce a báječného člověka. Pravoslav Rada zemřel po krátké nemoci    v Praze na Bílou sobotu 23. dubna 2011 ve věku 87 let, dva dny před závěrem výstavy v UPM.

Text pro časopis Sklář a keramik: Milan Hlaveš, červenec 2011

Lubor Těhník

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut.

Archiv: rodina Radova / Archive: family Rada
Archiv: rodina Radova / Archive: family Rada

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi id est laborum et dolorum fuga et harum quidem rerum.

Jindřišk Radová

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut.

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi id est laborum et dolorum fuga et harum quidem rerum.

Vedení sympozia / Symposium management 1999 - 2016

Jiří Hlušička

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut.

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi id est laborum et dolorum fuga et harum quidem rerum.

Petr Macek

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut.

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi id est laborum et dolorum fuga et harum quidem rerum.

Jiří Novotný

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut.

Váš text začíná právě zde. Klikněte a můžete začít psát. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla pariatur at vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi id est laborum et dolorum fuga et harum quidem rerum.

© 2017  Všechny textové i obrazové soubory jsou chráněny autorským zákonem. Fotografické materiály poskytli autoři a participující organizace na základě deklarace o spolupráci. Zneužití je trestné!
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky